Carrom spilleregler
Utstyr

Carrombrettet har ett hull i hvert hjørne, med ett nett som fanger puckene som faller nedi. Det går to linjer diagonalt på brettet. I sentrum er det to konsentriske sirkler. Langs sidene på brettet går det to linjer som danner grunnlinjen. Spillerne må skyte fra grunnlinjen nærmest seg. 

Det er 9 mørke og 9 lyse brikker, samt en rød brikke kalt damen. Mange brett burde strøs med glidepulver for å få brikkene til å gli lettere. 

Forberedelser

For å avgjøre hvem som skal bryte brikkene (skyte først), gjemmer en spiller en brikke i en hånd og lukker begge hender. Dersom motstanderen klarer å gjette hvilken hånd brikken befinner seg i, bestemmer motstanderen hvem som skal bryte. Ellers velger den som holder brikker hvem som begynner. Den som bryter spiller med hvite brikker.

Når man spiller sitter man på motsatte sider av bordet. I begynnelsen plasseres damen helt i midten av brettet. Seks brikker plasseres i ring rundt damen. De neste 12 brikkene plasseres i ring rundt disse igjen, slik at hver ytre brikke berører en brikke i den indre ringen. Begge ringene bør ha annenhver svarte og hvite brikker. De to sirklene orienteres slik at damen, en hvit brikke fra den indre sirkelen og en hvit brikke fra den ytre sirkelen ligger på linje med hverandre som peker mot den siden den som bryter sitter på. Omtrent slik skal det se ut:

Carrom coin setup

Målet med spillet

Spillet går i tur. En tur består av ett eller flere skudd. En spiller vinner en runde ved å senke alle brikkene med sin farge først. Ingen kan vinne runden før en spiller har «dekket damen». For å dekke damen må en spiller senke damen, og så senke en av sine egne brikker ved neste skudd. Hvis damen blir senket, men ikke dekket, skal damen hentet opp på brettet igjen. Spillerne forsøker som oftest å dekke damen i tillegg til å vinne runden, da dette gir ekstra poeng.

Skudd 
  • For å skyte må spilleren plassere strikeren innenfor grunnlinjen, eller i en av de to sirklene i endene av grunnlinjen. 
  • For å være innenfor grunnlinjen må strikeren være nær både den forreste og den bakerste linjen.
  • Strikeren kan ikke "dele månen", altså være plassert delvis på grunnlinjen og delvis innenfor grunnlinjen og delvis innenfor en av sirklene i enden av grunnlinjen.
  • Strikeren må skytes framover slik at den krysser grunnlinjen. Den kan ikke skytes parallelt med grunnlinjen eller bakover.
  • En brikke som er på eller bak grunnlinjen må ikke bli truffet av strikeren før strikeren har krysset grunnlinjen. 
  • Når man skyter kan man ikke krysse de diagonale linjene på brettet med hånden eller armen. 
Regler
  • På den aller første turen har spilleren som starter tre forsøk på å bryte opp samlingen med brikker. 
  • Det spiller ingen rolle hvilken brikke man treffer først, eller om man treffer noen brikke i det hele tatt. 
  • Hvis man senker damen og/eller en eller flere brikker av sin egen farge hentes strikeren og man får skyte på nytt.
  • Hvis man ikke senker noen brikker av sin egen farge er turen over. 
Å dekke damen
  • En spiller kan bare dekke damen hvis spilleren allerede har senket en eller flere av sine egne brikker.
  • Hvis en spiller senker damen før spilleren har lov til å dekke den fortsetter turen, men damen blir plassert på midten igjen etter turen er ferdig. 
  • Hvis en spiller senker damen og en av sine egne brikker i samme tur, teller dette som at man har senket damen.
  • Hvis en spiller senker damen, men mislykkes i å dekke skal motstanderen plassere damen så nærme som mulig midten av den innerste sirkelen. 
Ytterligere regler
  • Brikker som returneres til midten kan plasseres oppå andre brikker i sirkelen.
  • Hvis en brikke havner på siden, eller slik at den overlapper en annen brikke skal den bli liggende, og spillet fortsetter som normalt. 
  • Hvis en brikke lander oppå strikeren kan strikeren fjernes, men brikken som lå oppå skal forstyrres minst mulig.  
Feil

Når en spiller begår en feil stoppes turen umiddelbart og spilleren bøtelegges ved at en av de senkede brikkene hentes fram av motstanderen, og plasseres hvor som helst i sirkelen i midten. Andre brikker som skal returneres i samme tur plasseres også i midten av motstanderen. Da plasserer man gjerne brikkene i en stilling som gir en fordel ved neste tur. 

En feil er begått dersom følgende inntreffer:

  • Strikeren blir senket. 
  • Strikeren eller en annen brikke forlater brettet. 
  • En spiller senker en av motstandernes brikker. Hvis damen er senket i samme tur skal den returneres til midten sammen med brikken som skal betales i bot. Alle andre brikker som har blitt senket forblir senket
  • En spiller senker motstanderens siste brikke. Uavhengig av om damen har blitt dekket skal motstanderens brikke returneres til midten sammen med brikken som skal betales i bot.
  • En spiller senker sin siste brikke før damen har blitt dekket. Den senkede brikken skal returneres til midten sammen med brikken som skal betales i bot. 
  • En spiller bryter reglene for skudd. 
  • En spiller berører en brikke i spill som ikke er strikeren.
  • Den første spilleren til å skyte mislykkes i å bryte brikkene på tre forsøk. 

Hvis en feil er begått, men det ikke er noen senkede brikker å betale i bot blir den til gjeld. Man skylder denne gjelden inntil en brikke er senket. Når en brikke endelig senkes skal denne returneres av motstanderen som kan plassere den hvor som helst i sirkelen i midten. Dersom motstanderen derimot glemmer å gjøre dette før begynnelsen av neste tur blir gjelden annullert.

Poengtelling

Vinneren av runden mottar 1 poeng for hver brikke som motstanderen har igjen på brettet. Hvis vinneren også dekket damen mottar de ytterligere 5 poeng. Dermed er maksimalt antall poeng per runde 14 poeng.

En match spilles vanligvis til 29 poeng, og det er vanlig å la være å belønne vinneren av en runde 5 poeng for å ha senket damen, hvis denne spilleren allerede har 24 eller flere poeng. 

Doubles

Carrom kan like godt spilles av 4 som av 2 personer. I doubles sitter partnerne på motsatt side av brettet for hverandre, og turene går med klokken. Utenom det spilles det akkurat som single. Spillet utarter seg derimot noe annerledes da brikker som havner bak grunnlinjen enkelt kan håndteres av lagspilleren, der man i single er avhengig av at motstanderen treffer den, eller at man treffer den ved å sprette strikeren av den andre siden. 

Du kan laste ned reglene her.

Populære carrombord

Carrom Premium-Carrom-Uber Games-Kvalitetstid AS
Uber Games Carrom Premium
Salgspris1 699 kr
Carrom | Fun -natur-Bordspill-Mespi-Kvalitetstid AS
Mespi Carrom Set | Fun | natur
Salgspris1 699 kr
Carrom Tournament-Carrom-Uber Games-Kvalitetstid AS
Uber Games Carrom Tournament
Salgspris2 599 kr

Couronne og carrom

Se alle 👉
Carrom Championship-Carrom-Uber Games-Kvalitetstid AS
Uber Games Carrom Championship
Salgspris3 499 kr
Carrom Premium-Carrom-Uber Games-Kvalitetstid AS
Uber Games Carrom Premium
Salgspris1 699 kr
Carrom | Fun -natur-Bordspill-Mespi-Kvalitetstid AS
Mespi Carrom Set | Fun | natur
Salgspris1 699 kr
Table top Novuss Hobby-Bordspill-Jefry-Kvalitetstid AS
Jefry Couronne | Spillebord | Hobby
Salgspris2 799 kr
2 000 kr rabatt
Table top Novuss SPORT-Bordspill-Jefry-Kvalitetstid AS
Jefry Couronne | Spillebord | Sport | Andre sjanse
Salgspris1 999 kr Ordinær pris3 999 kr
Couronne | Spillebord | Pro-Bordspill-Jefry-Kvalitetstid AS
Jefry Couronne | Spillebord | Pro
Salgspris5 999 kr
Carrom | family -natur / rød-Bordspill-Mespi-Rød-Kvalitetstid AS
Mespi Carrom | family | natur / rød
SalgsprisFra 1 249 kr
Carrom Tournament-Carrom-Uber Games-Kvalitetstid AS
Uber Games Carrom Tournament
Salgspris2 599 kr
2 550 kr rabatt
Couronne Pro - Kurong bordspill m/ justerbart stativ-Bordspill-Jefry-Kvalitetstid AS
Jefry Couronne Pro | Kurong bordspill m/ justerbart s...
Salgspris5 949 kr Ordinær pris8 499 kr
Couronne | Spillebord | Classic-Couronne-Jefry-Kvalitetstid AS
Jefry Couronne | Spillebord | Classic
Salgspris3 399 kr