Slik spiller du Snurrebass-løpet. Spilleregler for snurrebassløpet
Snurrebass-løpet; et engasjerende snurrebasspill for 2 til 6 spillere hvor målet er å komme først i mål! Spillereglene er enkle, og kan neste sammenliknes med klassiske Ludo. 


Antall spillere: 2 til 6 spillere.
Alder: 5+
Varighet: 30-45 minutter.

Mål:
Den spilleren som fullfører den banen først, vinner!

Forberedelse av spillet:
Rulettbrettet og snurrebassen plasseres midt på et bord. Hver spiller velger en farget kule og en brikke. Spillerne avgjør hvem som skal starte, og spillet spilles med klokken. Alternativt kan dere spinne én gang, og den med høyest poengsum starter. 

Spillets gang:
Den første spilleren tar snurrebassen og spinner den i midten av rulettbrettet. La snurrebassen fortsette å rotere til alle kulene har stoppet helt. Startende med den spilleren som oppnådde høyest poengsum, flytter hver og en spiller brikken sin antall steg tilsvarende summen i gropen den landet i. Hvis en ball hopper ut av rulettbrettet før den går i en grop eller ikke går i en grop, vil spilleren ikke flytte brikken sin denne runden.

Merk: Hvis en ball lander i en grop, blir presset ut av en annen ball og til slutt stopper i en annen grop, vil bare den siste gropen telle.

Spilleren som oppnår høyest poengsum i løpet av en runde, er den første som flytter brikken sin på den ytre sirkelen.

Merk: Etter at spillerne har flyttet brikkene sine, må de fortløpende plassere kulene sine tilbake i midten av rulettbrettet. På denne måten vet alle hvilke brikker som fortsatt skal flyttes.

Hvis to spillere har samme poengsum, kan den som er nærmest målstreken, flytte brikken sin først.

Merk: Hvis poengene er like i den aller første runden, vil den eldste spilleren flytte brikken først.

Brikkenes bevegelse:
Brikkene må flyttes fremover i henhold til poengsummen. Allerede okkuperte plasser må også telles. Hvis en brikke havner på en allerede okkupert plass, må brikken som er der, tas ut og flyttes tilbake til første tilgjengelige plass. Fargede plasser og okkuperte plasser kan ikke regnes som frie plasser.

Hvis en teller havner på en farget plass, må følgende regler følges:
  • Grønn: Flytt frem 4 plasser. Hvis en motstanders brikke okkuperer denne plassen, kan den tas ut og flyttes bakover til neste ledige plass.
  • Rød: Flytt bakover 4 plasser. Hvis en motstanders brikke okkuperer denne plassen, kan den tas ut og flyttes bakover til neste ledige plass.
  • Svart: Disse plassene kan ikke okkuperes. Hvis en brikke havner på en slik plass, må den gå tilbake til den forrige okkuperte plassen og derfor ikke flytte seg denne runden.

Etter at alle spillerne har flyttet brikkene sine, mottar den neste spilleren snurrebassen, og en ny runde begynner.

Merk: Spillere som ikke ønsker å spinne, kan gi snurrebassen videre til neste spiller.

Avslutning:
Spillet avsluttes så snart den første brikken passerer målstreken. Denne spilleren er vinneren av snurrebassløpet!

Snurrebassløpet er et morsomt og utfordrende spill som passer for både barn og voksne. Laget av solid treverk, garanterer det år etter år med moro og spennende matematiske utfordringer. Kos deg med snurrebassløpet fra anerkjente Mespi!

Liker du 'Snurrebass-løpet' bør du definitivt også teste 'Snurrebass-rulett' hvor målet er å få høyes poengsum!

Snurrebassløpet

10 kr rabatt
Merkevare

Produkt navn

77 kr 87 kr
10 kr rabatt
Merkevare

Produkt navn

77 kr 87 kr

Snurrebass-spill

Se alle 👉